• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۴۵۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
سیاسی » سیاست خارجی
فریدون عباسی

ماندن در برجام پس از خروج آمریکا خوش خیالی بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، ماندن ما در توافق هسته‌ای خیلی، قابل قبول نبود بلکه دست و پازدن اضافه و خوش خیالی در قبال سه کشور اروپایی بود.

ماندن در برجام پس از خروج آمریکا خوش خیالی بودآقای فریدون عباسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه برجام با گروه ۵+۱ معنی داشت، گفت: آمریکا بود که نمی‌گذاشت تفاهمی صورت گیرد.
وی افزود:، چون آمریکا عامل اصلی خشونت بود، علیه کشورمان پرونده سازی می‌کرد و زمانی که از برجام خارج شد، توافق هسته‌ای دیگر موضوعیت نداشت و ماندن ما هم قابل قبول نبود، چون توافق نامه‌ای برای آمریکایی‌ها بود نه اروپایی‌ها پس عملا توافقی وجود ندارد.


آقای عباسی تاکید کرد: با خوش خیالی تصور می‌شد که سه کشور اروپایی کانال‌های مالی را باز می‌کنند و تحریم‌ها را بر می‌دارند، اما دیدیم که هیچ یک از این‌ها که در خور متن برجام باشد انجام نشد و نباید کلا به آنان امید می‌بستیم.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی دیروز شورای حکام، گفت: در گذشته، درباره دقیق نبودن متن برجام و احتمالات مربوط به سوء استفاده آمریکا و کشور‌های اروپایی و تلاش برای صدور این گونه قطعنامه‌ها تذکر و هشدار داده شد، اما شاید مسئولان اجرایی نیز توجه لازم را به تذکر منتقدان نکردند.


وی افزود: پس از اینکه برجام با شروط مختلف قرار بود در کشورمان اجرا شود شاهد بودیم که طرف‌های مقابل به شروط مندرج در برجام عمل نکردند، اما متاسفانه دستگاه اجرایی ما، اقداماتش را گام به گام اجرا نکرد و همه تعهدات ما را یک جا انجام داد.
آقای عباسی گفت: شایسته بود که ما یک گام برمی داشتیم و آنان تحریم بانک مرکزی ما را برمی داشتند و به همین ترتیب گام به گام پیش می‌رفتیم تا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند.


نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه گام‌هایی نیز که ایران در کاهش تعهداتش برداشت برای طرف غربی کافی و چشمگیر نبود و آنان در سال‌های اخیر در پی سندسازی علیه کشورمان بودند.
وی با رد ادعای پیشین مبنی بر وجود دو سایت هسته‌ای در اطراف تهران تاکید کرد: مطمئنا این دو مکان جزء تاسیسات هسته‌ای نیست و از آن برای انبار یا زمین‌هایی برای فعالیت‌های خدماتی استفاده می‌شد که با ارائه اطلاعات غلط از جانب رژیم صهیونیستی و به دستور امریکایی‌ها منجر به اعمال فشار به کشورمان برای نشان دادن این مناطق و دسترسی به مناطق دیگر شد.


آقای عباسی گفت: خوشبختانه این بار خواسته آنان برای دسترسی مشابه؛ با مقاومت مسئولان کشورمان مواجه شد و اجازه دسترسی به سایت‌هایی که آنان ادعا می‌کنند داده نشد، به همین علت در پی چنین مقاومتی پیش بینی می‌شد که سه کشور اروپایی علیه کشورمان اقدام کنند که نتیجه آن قطعنامه دیروز است که با مخالفت چین و روسیه صادر شد.


وی افزود: البته مهره چینی‌ها در شورای حکام آژانس به نحوی است که کشور‌های همسو با غربی‌ها در تصویب این قطعنامه نقش داشتند، اما این مصوبه، مسئله خاصی برای ما ایجاد نمی‌کند و صرفا تذکری از جانب آژانس است که در مهلت مشخصی با آنان همکاری کنیم.
آقای عباسی اضافه کرد: اگر با آنان همکاری نکنیم قطعنامه دیگری در شورای حکام آژانس صادر می‌شود و اگر تعداد قطعنامه‌ها از حد مشخصی بالاتر رود، موضوع به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم ادعای بسته شدن پرونده PMD علیه کشورمان، دوباره ادعا‌هایی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای گذشته کشورمان می‌شود؟ گفت: این اشتباهی است که متاسفانه مصرف داخلی داشت و مسئولان ذیربط در این باره تا حدی صداقت به خرج ندادند.


وی افزود: شاید از این باب که PMD بسته شد درست بگویند، اما چه چیزی باز شد؟ زیرا p آن را برداشتند، اما MD آن را گذاشتند یعنی درست می‌گویند که پرونده بسته شد، اما MD «میلیتری دایمنشن» یعنی ابعاد نظامی را علیه ما باز کردند.
آقای عباسی تصریح کرد: تا قبل از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، آژانس ما را مجرم شناخت و برجام، مجازات مجرم است ما باید بحث‌ها را کنار بزنیم و به جامعه راست بگوییم یعنی نتیجه مذاکرات تیم مذاکره کننده ما این شد که کشورمان را مجرم شناختند و برجام به عنوان مجازات برای ایران در نظر گرفته شد.


نماینده مردم کازرون افزود: با این حال می‌گویند آن مجازات برای ما کافی نیست و نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شود تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی، فروش نفت، کشتیرانی، خرید و فروش سلاح و مانند آن برداشته شود و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما راه انداختند.
وی تاکید کرد: باید مردم را توجیه کنیم که با این جنگ اقتصادی مواجهیم و اگر درست به آنان اطلاع داده شود از طرق مختلف به ویژه در عرصه تولید و اقتصاد، انضباط اجتماعی و اقتصادی و وجدان کاری بالا مقاومت کنند تا بتوانیم بر تهاجم دشمن غلبه کنیم.


آقای عباسی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم خروج امریکا از برجام و عهدشکنی اروپایی ها، آژانس همچنان از ایران مطالبه گری می‌کند گفت: آژانس، تحت تسلط غربی هاست و اگر چین و روسیه نیز حق وتو نداشتند آن کشور‌ها را نیز تحت فشار می‌گذاشت، اما چون دارنده سلاح و حق وتو هستند خیلی نمی‌توانند با آنان کاری کنند.
وی افزود: آژانس بیشتر برای کنترل کشور‌های دیگر است تا اقدامی در زمینه هسته‌ای نکنند و همواره وابسته کشور‌های دارای فناوری هسته‌ای باشند و این بهره غربی‌ها از آژانس است.


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: به همین علت پول به آژانس می‌دهند و کارمندانش را تامین می‌کنند، چون با فروش حتی یک رآکتور هسته‌ای و درآمد حاصل از آن می‌توانند حقوق چندین ساله کارمندانی که در اختیار آژانس گذاشته اند بپردازند.
آقای عباسی تاکید کرد: از این بابت باید مطمئن باشیم آژانس همواره به عنوان ابزار غربی‌ها کشور‌های دیگر را به بهانه‌های مختلف تحت فشار می‌گذارد.


این نماینده مجلس بار دیگر بر انسجام مدیریتی و حاکمیت تفکر علمی در داخل و نیز وحدت، همفکری و همدلی جناح‌های مختلف برای ایستادگی جمعی در مقابله با دشمنان و اتخاذ سیاست واحد برای استیفای حقوق هسته‌ای تاکید کرد.
آقای عباسی افزود: باید در این زمینه از نظر همگان به خصوص دیدگاه منتقدانی که در این سال‌ها با صداقت مضرات برجام را گوشزد کردند توجه شود در حالی که متاسفانه به آنان توجه نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مزد دشمنی شما با دولت چیست ؟
برای چشمان بسته شما در دولت‌های نهم و دهم چه مزدی گرفتید؟
نظر شما
آخرین اخبار
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم
ابراز تمایل کانادا به بازگشایی سفارتخانه‌هایش در ایران و ونزوئلا
تطبیق جنگ ۱۲ روزه با جنگ احزاب و تأکید بر ناکامی دشمن
هشدار درباره تشدید جنگ ترکیبی و عملیات روانی آمریکا و رژیم صهیونی
استارت‌آپ میلیارد دلاری ایرانی‌تبارها برای شکستن انحصار هوش مصنوعی
آمادگی ناتو، برای رویارویی با روسیه
مجوز مجلس دانمارک به اعزام نیرو و تجهیزات به تنگه هرمز
رضا کلهر طلا گرفت؛ هستی ولی نژاد به نشان نقره رسید
نباید از اقدام ایران بدفهمی شود
عبور اکوادور از سد آلمان؛ صعود سه تیم از گروه E
۱۳ اسیر از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شدند
برتری مجارستان مقابل ایران در هندبال ساحلی قهرمانی جهان
حماس: اشغالگران، نسل‌کشی در غزه را با محاصره و کشتار ادامه می‌دهند
مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در جوار محل شهادت قائد شهید
سکوت یک دقیقه ای تیم اسپانیا برای قربانیان زلزله ونزوئلا
درگیری رزمندگان مقاومت و نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان
رژیم صهیونیستی باز هم آتش بس در لبنان را نقض کرد
سازمان بین‌المللی دریانوردی تخلیه کشتی‌ها از تنگه هرمز را متوقف کرد
نخست وزیر ایتالیا مشارکت در جنگ علیه ایران را تکذیب کرد
اعلام محدودیت‌های ترافیکی مراسم عزاداری زینبیه اعظم زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود
ورود سامانه بارشی به مازندران از شنبه شب
ظرفیت ۶۸هزار نفری کاردانی به کارشناسی ؛ جمعه آخرین روز مهلت ثبت نام
حضور رئیس جمهور در جمع عزاداران عاشورای حسینی در تبریز
برگزاری آیین شمع پایلاما در تبریز
لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران
ورود ۲ دستگاه اتوبوس‌مدرن شهری به ناوگان اتوبوسرانی مشهد
اعمال روز عاشورا
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی
تازه ترین اثر حسن روح الامین منتشر شد
درگیری لفظی ترامپ با سناتور آمریکایی بر سر ایران
دولت برای رفع مشکلات معیشتی تلاش خواهد کرد
هرگونه تهدید علیه ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند
سپاه: عبور ایمن از تنگه هرمز تنها از مسیر‌های اعلامی ایران ممکن است
کار روی جزئیات توافق ایران و آمریکا آغاز شده است
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱۶ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۳ نظر)
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود  (۱ نظر)
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲  (۱ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق خراسان رضوی تا پایان هفته  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
اعتراض کتبی وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
ایمن سازی مسیر‌های اربعین در همدان  (۱ نظر)
قطع برق خودکار ۲۴۴ مشترک در استان به علت عبور از سقف مجاز مصرف  (۱ نظر)