• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۳۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۶:۲۶
یزد » علمی و فرهنگی

یزد در بین پنج استان وخیم کشور در زمینه برداشت آب‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سفره‌های زیرزمینی در یزد برداشت می‌شود که این استان را در جمع پنج استان وخیم کشور در این زمینه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، نشست مشترک مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و مدیرکل محیط زیست استان با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و با موضوع چالش‌های محیط زیستی حوزه آب برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان از کاهش ۲۵ درصدی بارش‌های سال آبی جاری استان نسبت به متوسط سالانه خبر داد و گفت: یزد از نظر اضافه برداشت از منابع زیرزمینی در بین پنج استان وخیم کشور قرار گرفته و سطح آب‌های زیرزمینی در تمام دشت‌های استان تا یک و نیم متر افت کرده است.

محجوبی مهمترین منبع آبی استان را سفره‌های آب زیرزمینی دانست و افزود: سالانه پنج میلیارد مترمکعب بیش از ورودی‌های سفره‌های کشور آب برداشت می‌شود که سهم استان یزد از این مقدار سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب است و یزد را در بین پنج استان وخیم کشور از لحاظ اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خاطرنشان ساخت: این استان از نظر میزان برداشت آب‌های قابل برنامه ریزی و تجدیدپذیر با احتساب برداشت ۱۶۰ درصدی از این مخازن هم رتبه اول کشور را دارد و روند افت سطح سفره‌های استان همچنان ادامه دارد.

وی مهمترین منابع آب شیرین استان را سفره‌های چرخاب و یزدگرد اعلام کرد و اظهار داشت: متاسفانه آب این سفره‌ها نیز در چند دهه اخیر به لحاظ دبی (میزان حجم آب) و‌ای سی (میزان سختی آب) دچار کاهش کمی و کیفی قابل توجهی شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تاکید بر هشدار برنامه هفتم توسعه در کاهش کمی و کیفی آب شیرین کشور افزود: بر اساس ماده ۳۷ این برنامه، مصارف آب بخش کشاورزی باید از ۸۰ میلیارد متر مکعب به ۶۵ میلیارد مترمکعب یعنی حدود ۱۸ درصد کاهش یابد که سهم استان یزد از این کاهش ۱۸۵ میلیون مترمکعب است.

محجوبی ادامه داد: این برنامه در راستانی تداوم اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در حال اجرا بوده و استان یزد هنوز نیازمند کاهش ۶۰ میلیون متر مکعبی آب در بخش کشورزی تا سال ۱۴۰۷ است.

وی همچنین به برنامه‌های آب خارج از حوزه برای افق ۱۴۳۰ در استان اشاره کرد و گفت: خط انتقال آب از خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته که البته ارتقای بهره وری و مدیریت مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان هم در این نشست تصریح کرد: موضوع کم آبی از واقعیت‌های محیط زیستی استان از گذشته تاکنون به شمار می‌آید، هرچند مسیر توسعه استان نیز باید بر اساس این واقعیت برنامه ریزی می‌شد ولی در این باره غفلت شده است.

حسن اکبری با اشاره به کسری ۱۰ میلیارد مترمکعبی سفره‌های زیرزمینی افزود: این حجم از بیلان منفی بیانگر بدهی اکولوژیکی به طبیعت است.

وی مهمترین قربانی توسعه کشور و استان را آب عنوان کرد و گفت: برای جبران این بدهی و رفع عدم تعادل اکولوژیکی ایجاد شده در استان برنامه ریزی و تلاش شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیش‌بینی ۱۴۸ هزار میلیارد ریال منابع حمایتی تولید در چهارمحال و بختیاری
دلیل قطع خدمات مبتنی بر کارت بانک‌ها اعلام شد
تسهیل سفر زائران به مشهد با افزایش ظرفیت پروازی هواپیمایی هما
رونمایی از تندیس شهید حاجی‌زاده
فراخوان مشارکت نوجوانان و جوانان در المپیاد ملی مهارت
آزادی ۸ زندانی جرائم غیرعمد در گیلان
محدودیت‌های ترافیکی تاسوعا و عاشورا حسینی در ارومیه اعلام شد
تعطیلی نانوایی‌های زاهدان در روز عاشورا
اقامه نماز ظهر عاشورا در مسجد جامع بندرعباس
تعطیلی خدمات ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه در روز عاشورا
گسترش برچسب انرژی به لوازم خانگی جدید
بازداشت جوانان بحرینی به دلیل برپایی مجالس عزای حسینی
آرمان فلسطین عدالت را فریاد می‌زند
جذب ۵ هزار حامی جدید برای ایتام بوشهری در ماه‌های محرم و صفر
گرامیداشت میراث آیینی در رادیو
عزاداری ماه محرم، جزوی از فرهنگ مردم مازندران
مفهوم حلال در حکمرانی حلال، فراتر از غذا و دارو است
محدودیت‌های ترافیکی روز تاسوعای حسینی در زاهدان
آغاز طرح شهید عجمیان در مدارس استان اصفهان
ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه آزاد قزوین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
تمجید کورتوا از بیرانوند
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
توضیح وزیر کشور درباره زمان برگزاری انتخابات شورا‌ها
گلزنان جام جهانی ۲۰۲۶، ادامه پیشتازی مسی، اونداو و دیوید
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
فرآیند ساماندهی سهام عدالت، تابستان نهایی می‌شود
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۶ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)