پخش زنده
امروز: -
کارشناس ارشد مسائل بینالملل گفت: ما با کشورهای منطقه مشکلی نداریم ولی همه باید بدانند که اگر علیه کشور اقدامی انجام شود جنگ منطقهای ادامه پیدا میکند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،محمدجواد لاریجانی کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تحولات بیست وچهارساعت گذشته در منطقه پرداخت.متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: آقای لاریجانی ما همزمان که گفتگوی ویژه خبری را تقدیم مردم ایران اسلامی میکنیم همزمان در قاب شبکه خبر از ساعاتی قبل تصاویر حضور مردم را در عزاداری و سوگواری در امتداد سوگ حماسی که رقم خورد شاهد هستیم و این یعنی مولفه قدرت همیشگی انقلاب اسلامی تکیه بر مردم
لاریجانی: عاشورای امسال یک عاشورای ویژه بود و عزاداریهای سرور شهیدان ما آمیخته بود و همراه شده بود با سوگی که ما برای شهدای کربلای ایران داریم و امام شهیدان کربلا امام عزیزمان که داغش همیشه تازه است و مردم مبعوث محصول آن خون پاکی است که در آستانه این کربلای ایران ریخته شده و حضور مردم در میدانها و ظهور نوعی آگاهی بصیرت سیاسی این حضور فقط حضور بدنها نیست، این مردم خواسته دارند، حساس هستند به خصوص با امتیاز و جایگاهی که رهبر معظم انقلاب برای آنها قرار داد که خودش را با مردم در جایی قرار داد که حالا در همه امور مملکت حساس شوند و به خصوص در این مسائلی که مربوط به جنگ تحمیل شده بر ما است یک همچین شانی برای مردم ما بسیار تازه است و اصلا در دنیا تازه است، من در تاریخ ملتها ندیدهام همچین پدیدهای اتفاق بیفتد، حالا مثلا فرض کنید جلیقه زردها در فرانسه دو سه سالی بودند هر پنجشنبه میآمدند آنها یک خواسته صنفی داشتند، این مردمی که در میدانها هستند خواسته صنفی ندارند همه جور اصناف هستند یک خواسته ملی، یک خواسته بسیار مهمی دارند مربوط به آینده کشور است، اینها پدیدههای بسیار عظیمی است، من فکر کنم همه ما باید خدا را شاکر باشیم برای همچین ملتی و همچنین مسئولین باید بدانند که این ملت را باید راضی نگه دارند هم با اطلاع رسانی مناسب و هم با توجه دقیق و خواسته هایشان صداوسیما در برهههای بسیار حساس با ارائه بهترین روایت و اولین روایت و کاملترین روایت مردم را همیشه مجاب کرد، یعنی سیراب کرد، البته من میخواهم بگویم اخیرا یک مقداری افت کرده مردم انتظار شنیدن بیشتر دارند و خوب نیست که خیلی چیزها را دشمن با آب و تاب خودش بگوید.
سوال: امیدواریم که مسئولان هم بگویند مسئولان بگویند که رسانه ملی بازتاب صحبتهای آنها باشد؟
لاریجانی: بله به خصوص در شرایط جنگی یک هماهنگی خیلی تنگاتنگی باید وجود داشته باشد، من بعضی از نمونهها را که دیدم حسرت خوردم، چون مسئولان میتوانستند بهتر بگویند، زودتر بگویند.
سوال:جنگ جنگ روایتها است دیگر؟
لاریجانی: بله خیلی مهم است این بردش به خصوص دشمن غدار و آدمخوار ما در بازی کردن با روحیه مردم خودش و مردم دنیا و مردم ما یک آدمی است که هیچ حد و مرزی ندارد میتواند هر چه خواست بگوید.
سوال: ما بپردازیم تحولات روز را بررسی کنیم که در این بین حتما به نکاتی که شما در مقدمه اشاره کردید هم ما خواهیم رسید تحولات بیست و چهار ساعت یا بهتر است بگوییم چهل و هشت ساعت گذشته اتفاقات و حوادثی که در منطقه میافتد بپردازیم به این نکته بسیار مهم که هر کدام از اینها یک حادثه جدا از هم هستند یا پیرو یک برنامه ریزی مدون دارند اتفاق میافتند برای اینکه اتفاقی دیگر و یک صحنه دیگری را رقم بزنند در منطقه غرب آسیا؟
لاریجانی: علی الاصول ما باید تصور درست و دقیقی داشته باشیم، ببینید ما در این جنگ دستاوردهای مهمی داشتیم حالا من از یکی دو تا شروع کنم تا تصویرمان از کلی بافی به نقاط دقیقتر باشد، یکی از دستاوردهای مهم ما بازگشت حاکمیت حقیقی ما بر تنگه هرمز است، تنگه هرمز نگین دستاوردهای ما در این جنگ است، البته از لحاظ غنائم جنگی باید بهش بگویم، این خیلی نکته مهمی است، تنگه هرمز مورد حساسیت است از جهات مختلف داخلی، خارجی، مردم، آینده، چون شما حوادث اخیر را گفتید تنگه هرمز بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری این باید حاکمیتش حتما باید با ما باشد، ما در مسیر دیپلماسی باید این حاکمیت را تثبیت کنیم، اتفاقاتی که افتاد یک مقداری در این جهت نبود نه اینکه نمیخواستند مسئولان در این جهت نبود، من باید اشاره کنم که ما دولت را از خودمان میدانیم، یعنی اگر یک وقتی یک جایی را نقد میکنیم برای کمک به دولت است نه اینکه بخواهیم مچ گیری کنیمما من شبانه روز دولت را دعا میکنم همه برادرانی که در دولت کار میکنند که اینها اولا در صراط درست باشند در کارشان موفق باشند که ما افتخار کنیم به دولتمان که در کارش موفق است، لذا من تحلیلی که میکنم نمیتوانم به شما غیر از آنچه که میدانم بگویم لذا مجبورم دقیق با شما صحبت کنم.
سوال: پس مراقبتهایی که باید در تنگه هرمز بشود در این بازه زمانی که ما در حال مذاکره هستیم چیست؟
لاریجانی: ببینید ما برای اینکه این دستاورد بزرگ را تثبیت کنیم باید کارهای دقیقی را انجام بدهیم دیپلماسی ما اولش خیلی شروع خوبی داشت آقای دکتر عارف دو سه بار گفت تنگه هرمز مسئله اش حل است، یعنی دیگر اصلا حاکمیت ماست، مدیریت ماست، به تدریج دستگاه دیپلماسی آمد گفت از لحاظ بین المللی اشکالاتی دارد، طبیعتا این حرف قابل قبول نبود برای خیلیها از جمله خود من، اولا اشکال بین المللی ندارد، ثانیا در مورد ایران غرب اصلا کدام نورم بین المللی را، کدوم قاعده، کدام نورم پایبند بوده یعنی رهبر ما را که شهید کرد جسارت عظیم است به ملت ما این همه شهدا، بچهها تخریب پس ظاهرا به ما میرسد، غرب مسئله بین المللی ندارد بعد مسئلهای پیدا شد کشورهای منطقه هم باید یک حرفی بزنند اینها همه سبب شد که اینها یک خرده پررو شوند یعنی اصلا کسی اینها را در تنگه هرمز کسی عمان و کشورهای دیگر را اعتنا نمیکند اگر ما را اعتنا میکنند قدرت ما است در نتیجه این قضیه سبب شد اینها درصدد یک شیطنتهایی بربیایند شل کنند آن سیطره ما را.
سوال: و ما باید چه کنیم؟
لاریجانی: ما باید آن دستاورد.
سوال: چون میخواهیم نگاه رو به جلو را داشته باشیم؟
لاریجانی: این اقدامی که برادران سپاه کردند اقدام درستی بود، یعنی گذشته از این حرفها و جلساتی که روبیو با افراد در خلیج فارس گذاشت و صحبتهای بی ربطی که خواند کسی که تنگه را هدایت میکند و کلیددار تنگه است ما هستیم، بنابراین یک حرکت بسیار درست بود این هم در همین بیست و چهار ساعت گذشته یا سی ساعت اتفاق افتاد، مسئله دیگری که در مذاکرات جناب آقای دکتر قالیباف بود این بود که هی این را وصل کردند به مسئله رفع محاصره دریایی، ما نباید باج بدهیم این دو تا با هم همسنگ نیستند، محاصره دریایی اگر امروز برداشته شود فردا میگذاریم آنها محاصره دیگری میگذارند، تنگه هرمز حاکمیت ما بر آن یک واقعیت بسیار مهم و ریشه داری است، با مسئله محاصره دریایی قابل مقایسه نیست، اگر ما این باج دهی را شروع کنیم حد یقف ندارد این فرمول امام شهید ما است ایشان فرمودند شما باب باجدهی را باز کنید ته ندارد تا اینکه شما را کاملا برده خودشان کنند و به اصطلاح ایشان ما را ببلعند.
سوال: چون ما با دشمن زیاده خواهی مواجه هستیم؟
لاریجانی: زیاده خواه و ضمنا دشمن قدار و غیر پایبند به هیچ نورمی یعنی حتی به نورمهای وحشیانه خود هم پایبند نیستند و البته این جدید نیست این شفافیت شرع در این دوران است اینها همین طور بودند حالا بی پرده شدهما بنابراین اقدام خوبی کردیم من به نظرم اقدام سپاه اقدام درستی بود.
سوال: در جهت تصمیم شورای عالی امنیت ملی و موارد دیگر؟
لاریجانی: بله یعنی میخواهم بگویم تحکیم حاکمیت جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز این تابع گفتوگوهای، گفتوگو کنند یعنی ما مخالف گفتوگو نیستیم دیپلماسی باید تحرک داشته باشد، اما نباید این را تضعیف کند، ما نباید پانصد تا شریک درست کنیم برای آینده تنگه هرمز آنها که کارهای نبودند تنگه هرمز کسی اصلا حرف آنها را گوش نمیکرد ما بودیم که آنجا را فتح کردیم، حق قدیمی و ذاتی خودمان را احیا کردیم، پس این دستاورد خوبی است، طبیعتا دشمن اینها را میفهمد و میفهمد که ما جدی هستیم در این قضیه این سیگنال مناسبی است، مطلب دیگری که از دستاوردهای ما است در این جنگ مسئله ظهور ساحت مقاومت است، یعنی ما مقاومت را آمدیم رسمی کردیم مقاومت اسلامی یک عمق استراتژیک ما است، مقاومت اسلامی سربار ما نیست اتفاقا جلودار ما است، این مسئلهای است که دشمن هم نمیفهمد وقتی که میگفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران اینهایی که این را میگفتند نه جانشان فدای ایران بود و نه برای غزه و لبنان مشکل داشتند این شعار اسرائیلیها بود.
سوال: الان بسیاری فهمیدند که چرا هم غزه و چرا هم لبنان دو جهت جان فدایی برای ایران؟
لاریجانی: دقیقا این دستاورد نظامی ما آمد این مجموعه را رسمیت داد برای اولین بار است که هماهنگ و رسمی از آن صحبت شد وارد معادلات شد و مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد اینها میگفتند اینها کی هستند اینها همه تروریست هستند، اونها کی هستند حاضر نبودند بپذیرند این قدرت اینقدر قوی است و نقش ایران در حمایتش آوردنش بالا و پرده برداری از این قدرت عظیم منطقهای یک دستاورد بزرگی بود.
سوال: یک نکته بسیار مهم و پرسش اساسی آقای دکتر لاریجانی الان لبنان بند یک تفاهم نامه پایان جنگ ایران و آمریکا است رئیس جمهوری آمریکا که قبلا میگفت که مقاومت نباید باشد ایران همراه لبنان، عراق، یمن نباید باشد پذیرفت این موضوع را، اما ما میبینیم که آمریکا امضا میکند پرونده لبنان همچنان باز است جنایتگریهای رژیم صهیونیستی در لبنان همچنان ادامه دارد؟
لاریجانی: حالا ببینید اینجا ما دستاوردها را باید اینطوری بهش نگاه کنیم که اینها بابی است که باز شده، معنایش این نیست که ما تا آخر خط رفتهایم، حالا حساسیت کار قدمهای بعدی ما است، البته ما جنگ طلب نیستیم، یعنی هر چیزی را با پاسخی را با جنگ ما نمیخواهیم پاسخ بدهیم ولی از جنگ هم نباید بهراسیم، نکته کلیدی است، آمریکا و رژیم صهیونیستی باید پایبند به این قضیه باشند همان طور که در تنگه هرمز ما جلویشان ایستادیم اینجا هم باید جلویشان بایستیم.
سوال: اما در این ماجرا رژیم صهیونیستی دارد خودش را از آمریکا جدا میکند؟
لاریجانی: این ظاهری است کاملا، اساسا رژیم صهیونیستی بدون اجازه آمریکا نمیتواند آب بخورد و طبیعتا آمریکاییها خودشان به ظاهرا میخواهند این طور بگویند، بنابراین این قسمت پیگیری دارد، نباید ما در این قضیه احساس سستی کنیم، همانطور که در تنگه نباید کنیم اینجا هم نباید انجام بدهیم حالا به عنوان نمونه برایتان شرایطی گفتم، حالا رژیم صهیونیستی میداند که ما روی این قضیه جدی هستیم وقتی میداند جدی هستیم میگوید و احتمال میدهد که ما آن را بزنیم احتمالش هم درست است باید حواسش جمع باشد، لذا ما دوباره باید بگوییم آن حالت آمادگی مان باید باشد که ممکن است که دشمن، ما نباید فکر کنیم که جنگ تمام شده هنوز تمام نشده و دشمن ممکن است در ظرف دو هفته یا کمتر یک عملیات شیطنت آمیزی انجام بدهد که با پاسخ قوی ما روبهرو خواهد شد یک نکته کلیدی اینجا من میخواهم بگویم در صحبتها و مواضع است ما هرگز نباید استیصال را علم کنیم، ببینید استیصال با پاسخ قوی ما روبه رو خواهد شد، یک نکته کلیدی در صحبتها و مواضع است، ما اصلا نباید استیصال را علم کنیم.
استیصال یک ایده بدی است که در برجام بود، نوع دیپلماسی برجامی پایش سی سال است که امام شهید ما فرمود که اصلا خسارت محض است.
استیصال یکی در قسمت اقتصادی، که نباید چهره استیصالی، ما اصلا مستاصل نیستیم حقیقتا و گاهی در بیانات رئیس جمهور عزیزمان میبینیم، ایشان عشق این را دارند که مردم گرسنه نباشند، اصلا احساس افتخار میکند که رئیس جمهورش این قدر حساس است نسبت به گرسنگی مردم ولی بیان این قضیه غیر از دوای قضیه است، یعنی ما اگر مرتب راجع به گرسنگی مردم صحبت میکنیم، یک دشمن غدار شروع میکند، بله مردم ایران گرسنهاند، اتفاقا سطح خوراک مردم ما از خود کشور آمریکا پایینتر نیست، میدانیم مردم آمریکا در چه وضعی هستند، نتیجه چه میشود، این میشود که پول خود ما را به ما بدهد، بیایید از سویای خودمان به شما بدهیم که از گرسنگی در بیایید.
سوال: خودباوریهای اقتصادی مان در جنبه اقتصادی، خودباوریهای سیاسی در جنبه سیاسی، دفاعی و امنیتی؟
لاریجانی: مثلا بگوییم فرض کنید که فلان نیرو آمد از ما بیست میلیون بشکه نفت را برد و دیگر، ایجاد میکند که ظاهرا مسئله کم است و یک جوری سربار شده است و مستاصل شده، در حالی که میدانید ما مثلا ۲۰ میلیون بشکه فرض کنید نفت سه روز را به آنها دادیم، ما ۳۶۰ روز دیگر میفروشیم، ما نباید استیصال را به این شکل نشان دهیم.
سوال: جنگی را پشت سر گذاشتیم که در جنبه اقتصادی کم نیاوردیم، در جنبه دفاعی و نظامی چقدر قدرتمند بودیم و واقعا همه ارکان در ایام جنگ تحمیلی ۴۰ روزه چقدر در کنار هم منسجم بودند و همیشه توصیه بر این است که این انسجام ملی که فرمایش رهبر شهیدمان و رهبر رشیدمان است، حفظ شود برای ابد که بشود خار چشم دشمن ما؟
لاریجانی: برای انسجام از بیانات رهبر دو تا نکته بگویم، ایشان فرمودند تاب آوری را بالا ببرید، تاب آوری یک قسمت اقتصادی است و یک قسمت فکری است.
اقتصادی ما باید اقتصاد جنگی را حتما مبنا قرار دهیم، یعنی اقتصاد جنگی معناش بد نیست، اتفاقا اقتصاد جنگی دارد دنیا خیلی پیشرفته است و فایده اقتصاد جنگی این است که اولا به دشمن میگوید که ما برای قدرت طولانی آماده جنگ هستیم، فکر نکنید ما خسته میشویم، ضمنا از حالت اقتصاد معروف است به لزوفل حالتی که بگذارید هر کسی سود بیشتری دوست دارد بدهد، آزاد باشد و حالت جنگی نیست و جلوی تورم را به شدت میگیرد، کنترل کالاهای اساسی را به دست میگیرد، هیچ اشکالی ندارد که ما بعضی از امور کوپنی کنیم در طول جنگ، ولی در عوض مردم تاب آوری شان میرود بالا، میدانند این را دارند که این قدر قیمت بالا برود که تخم مرغ نتوانند بخرند، یکی از کارهای کلیدی این است که اقتصاد جنگی داشته باشیم و اقتصاد جنگی بی برکت نیست، تئوریهایی که درباره اقتصادی جنگی مطالعاتی که در اروپا شده است، وقتی جنگ تمام میشود، یک دفعه شکوفایی بزرگی اتفاق میافتد، در اقتصاد جنگی زائدههای الکی مثل زالو رشد میکند، در طول اقتصاد جنگی این زالوهای میریزند پایین، چون دیگر سود ندارند، بعد که جنگ تمام میشود، حالا یک نفس خیلی قشنگی میکشند، اینها راه دارد، ما نباید به هیچ وجه خصوصا برادران ما در دولت یا جاهای دیگر صحبتی بکنند که دشمن استشمام استیصال بکند، او را تشویق میکند به تجاوز بیشتر ولی ما.
سوال: در هر رکن نظام، نه فقط دولتی ها، در هر رکن نظام از هر آن چه که باعث شود که گزکی دست دشمن داده شود، چه مردم، چه مسئولین باید پرهیز شود؟
لاریجانی: الان دشمن دنبال مچ گیری شود، نباید این جا معطل شویم که دشمن چه میگوید، ما باید کار خودمان را انجام دهیم.
سوال: مسیر ایران قوی؟
لاریجانی: بله و در عین حال باید مواظب باشیم، نکته دیگر وقت شناسی است یک چیزهایی زمانش نگذرد، فرصتش نگذرد، معتقدم مجلس ما یک خرده دارد فرصت سوزی میکند.
مثلا به عنوان نمونه مجلس قانون تنگه هرمز را میبایست تصحیح کند، قوی بگذارد روی میز، که دستگاههای دولتی و دستگاههای مذاکره کننده پشتشان به این قانون قوی باشد و این جور نباشد که آویزان باشد قضیه، این خورده این طرف تر، تثبیت در دستاورد، در مورد هستهای.
سوال: هستهای مسئله بسیار مهم است، در فرصت خیلی مبسوط به آن بپردازیم، منطقه و کشورهای منطقه را اشاره کردید، قبل از حوزه هستهای، از گزارهها و گزینههای قبل از جنگ آغاز میکنم، قبل از جنگ رهبر شهیدمان اشاره کردند، اگر جنگی آغاز شود جنگ منطقهای خواهد شد، میانه جنگ امنیت یا برای همه در منطقه، یا برای هیچ کدام، برخیها بعد از جنگ درس گرفتند و فهمیدند پایگاههای آمریکایی و تلاشهای رژیم صهیونیستی برای آنها امنیت نمیآورد، در روزهای اخیر بیانیهای را دیدیم، موضوعاتی را دیدیم که بهانه دخالت در امورات داخلی در دستاوردهایی است که بخشی از آن را اشاره کردید و آمریکاییها همچنان شیطنتها و جسارتها و خباثتهایشان را ادامه میدهند؟
لاریجانی: ما از آمریکا غیر از این نباید انتظار داشته باشیم، یعنی ما در معادلات رفتاری مان، دشمنمان را باید در نهایت لئامت بدانیم همیشه، این فاکتور این جور باید تعریف شود.
آن استراتژی که امام شهید ما گذاشت که پاسخ ما منطقهای است و حتی میتواند فرامنطقهای هم برود، تمام پیروزیهای ما ناشی از این بود، نباید این را شل کنیم، دو تا چیز باهم نباید قاطی شود، یکی این که ما با کشورهای منطقه باید دوست باشیم، این تاکید رهبر انقلاب است، حقیقت هم همین جورست، نه ما زمین را میخواهیم، نه نفت را میخواهیم، نه پایگاه، حرف ما این است که شما نباید بر علیه ما کار کنید، این کمترین است، بعد اگر میخواهید امنیت داشته باشید کمک میکنیم، شما خواستید کمک میکنید، نخواستید نمیکنید، ولی برعلیه ما نباید کار کنید، این را نباید تضعیف کنیم، همچنان قوی بمانیم، یعنی کشورهای منطقه نباید احساس کنند که اگر ما پروازمان به دبی چند روز دیگر شروع میشود، معلوم است گل و بلبل است، هرکاری که میتوانند، به اسرائیل یا آمریکا پایگاه دهند، دست از پا خطا کند آمریکا، منطقه محل پاسخ ماست، این جور نیست که آمریکا از دیگو گارسیا زد، حتما ما باید برویم دیگو گارسیا بزنیم، چنین چیزی نداریم، ما پاسخ مان منطقهای است، منطقه باید بداند که پاسخ ما در خیانتها و تجاوزات رژیم صهیونیستی و آمریکایی منطقهای است.
رژیم صهیونیستی باید بداند اگر آمریکا به ما تجاوزی بکند، ما اسرائیل یکی از نقاط مهم پاسخ ماست، بنابراین حوزه پاسخهای ما هیچ وقت محدود نباید بشود، اینها نباید فکر کنند اگر وزیر خارجه ما با اینها چاق سلامتی میکند، مقصود نیست که آنها هر کاری میخواهند بکنند، نخیر، آن استراتژی سرجاش است، وزیر خارجه ما اگر با آنها صحبت میکند، برای آینده است، اگر میخواهید مثل بچه آدم با هم زندگی کنیم، نباید زمین، هوا و امکاناتتان را نباید علیه ما به کار بیاندازید، اینها پول میدهند، که آمریکاییها بیایند علیه ما کار کنند، به فضاحتی که ناتو در همین اخیرا در دو سه روز اخیر رو کرد که چیزی حدود ۵۰۰-۶۰۰ سورت عملیات از ایتالیا و رومانی اتفاق افتاده و این قسمت فرامنطقهای که گفتم این است، این کشور نباید احساس کنند که پایگاههای شان میتواند علیه ما فعال باشد و پاسخ ما به آنها نرسد، این استراتژی طلایی رهبر شهید ما باید دائما مورد تاکید قرار گیرد و هیچ وقت آمریکا از آن غافل نباشد.
سوال: نکته اساسی، بحث ما منطقهای و فرامنطقهای است، اگر جمهوری اسلامی ایران را به دو مقطع قبل از جنگ تحمیلی سوم و بعد ازجنگ تحمیلی سوم تقسیم کنیم، نگاهها به ایران عوض شده است، بسیاری از کشورها دنبال بازتعریف روابط خودشان هستند و به گونهای انگار جنگ در عین این که آسیب ها، خسارات و لطمات بسیار زیادی بر کشور وارد کرد، در صدر آنها رهبر شهیدمان و عزیزان ما که از بین ما رفتند و شهید شدند وخسارتهایی که به کشور وارد شد، دستاوردهایی داشت از جمله اقتدار ایران، از جمله همین نگاه عوض شدن این نگاه، در این بین وظیفه ما چیست، تبدیل تهدیدها به فرصت همیشگی برای ابعاد مختلف کشور؟
لاریجانی: این نکته کلیدی درستی است، دید جهان اسلام و دنیا به ما، قدرت قابل ملاحظه منطقهای است، باید رفتارمان متناسب با شان مان باشد، به ما دیپلماسی مان باید دیپلماسی باشد، تعامل مان، کلمه دیپلماسی را فرعی به کار میبرم، متناسب با شأنمان باشد، این خیلی ضروری است، برای این که از کلیت این دربیاید، ببینید، در جریان مذاکرات ژنو، رئیس جمهور آمریکا حرفهای بی ربط زیاد زد، آقای قالیباف خیلی قوی پاسخ داد، ونس آمد گفت که شما به ما فحش میدهید، ما هم به شما فحش میدهیم، یک عده هم در داخل پیدا شدند که گفتند که ما از این به بعد به آمریکا فحش ندهیم، معادله را خیلی بد خواندند، ما در تعامل بین المللی سه تا محور کلیدی داریم، یکی از کتابهای قدیمی خودم در کاوشهای نظری سیاست خارجی این را تفصیل توضیح دادم، یکی مسئله بیان مواضع است، که خیلی فضا را درست میکند برای مذاکره، یکی کارهای اقدامی ماست، مثل این که گفتم مجلس را قانونش را تصویب کند، این فضای دیپلماسی را میدان میدهد.
یکی خود دیپلماسی است، شما فرض کنید که ما آمدیم در ایران یک فهرست ۱۵ نفره در آوردیم و گفتیم در دستگاه قضائی ما این ۱۵ نفر شامل خود آقای ترامپ همه اینها با پلیس اینترپل این را بخواهیم، موضع اینها و بعد هم یک گروهی بلند میشوند بالای سرشان یک پولی میگذارند و هر کس که اینها را کشت پول میدهیم، ۵ تا از بزرگان فقها ما میگویند اینها مهدور الدم هستند،این دیگر جهان اسلام شما میدانید باید چکار کنید، در جلسه که بشینید یارو میگوید که شما میخواهید رئیس جمهور ما را بکشید، شما هم رئیس جمهور ما را کشتید.
سوال: رهبر ما را؟
لاریجانی: فضا چطور عمل میشود، این جور نیست که ونس بگوید چرا به ما فحش میدهید، ما اگر خیلی مودب و ساکت این جا بشینیم طرف میگوید اصلا اسم ما را با احترام ببرید و فحش دادید بگذارید سرجاش، پس ما باید با اقدامات درست در خور شأن خودمان، من یک نکته کلیدی بگویم، ترور اینها با ترور پاسخ پیدا میکند.
از کلمه ترور خوشم نمیآید، ولی اینها آدمهایی هستند که هرچی دستشان برسد، هر کسی به هر شکلی میخواهند بکشند، چی اینها را نگه میدارد، وقتی احساس کنند که از این طرف هم میتواند انجام شود، الان دست ما بازست، من اصلا از این کار خوشم نمیآید.
سوال: ضمن این که ما همیشه قائل به اخلاقیات هم هستیم؟ حتی در جنگ نشان دادیم که اخلاق جنگ را رعایت میکنیم؟
لاریجانی: این مکتب اهل بیت است، ما نمیتوانیم به راحتی بکشیم، ولی اینها میتوانند ۱۶۰ دانش آموز را بکشند و دل آدم کباب است، اینها باید بدانند اگر کسی از ما را بکشند جهان اسلام این تقاص را خواهند گرفت، لازم نیست آدم بفرستیم، میلیونها آدم هستند که به کار خودشان میرسند، اینها نکاتی است که ما شانمان از این کارهاست، ما با دشمن غدارمان باید این با قدرت صحبت کنیم، البته ما در جهان باید دنبال نظم جدیدی هم باشیم.
یعنی ما الان حرف برای گفتن نه برای منطقه، در صحنه بین المللی باید حرفهای خاص خودمان را بزنیم، یک اورهال کامل در تعامل با دنیای زمینه دارد.یعنی میدان عمل بسیار بزرگی برای ما پیدا شده است.
سوال: دستاوردهای جنگ تحمیلی برای کشور ما فراوان است، باید برای تثبیت هر کدام از این دستاوردها به عنوان یک رکن اساسی به مولفه قدرت زمینهها را فراهم کنیم و چشم انداز پیش رو را برای خودمان از طریق بایدها و نبایدهای داخلی و بین المللی ترسیم و به مرحله عمل برسانیم، ما با دشمن بسیار بدعهد مواجه هستیم، تفاهم نامهای، جنگی آغاز شد در خردادماه و بعد در اسفندماه که در میانه مذاکرات و گفتوگوها بودیم و میز مذاکرات بمباران شد، برجامی به امضا رسید و پاره شد و دائما نخبگان ما، دانشمندان ما ترور شدند و به شهادت رسیدند، هر کدام ازاینها یک دستور العمل را به جهت اقدامات مختلف برای کشور در جهت حفظ دستاوردها درمقابل دشمن بدعهد تعریف میکند، بعد از خبرها برمی گردیم به استودیو مابقی ماجرا را مورد تحلیل و واکاوی بیشتری قرار میدهیم؟ رسیدیم به یک نکته بسیار مهم و مورد تاکید هم از جانب مردم و هم از جانب مسئولان کشورمان اینکه ما در مقابل دشمن بدعهدی هستیم که باید مراقبتهای لازم هم از جانب مردم و هم از جانب مسئولان به شدت دیده شود؟
لاریجانی: آن چیزی که دشمن همیشه باید از آن بترسد این است که ما برای دفاع هیچ وقت شمشیرمان در غلاف نیست ما باید سرمایه گذاری وسیعی برای تقویت همان نقاطی که پیشرفت ما در آن بوده بکنیم و نقاط دیگر اضافه کنیم و یک غافلگیریهای بزرگی دشمن در پیش خواهد داشت نیروهای پرنبوغ ما الان آماده جهتهای بزرگ هستند ما در این زمینه نباید هیچ کوتاهی داشته باشیم همان نکتهای که در اقتصاد جنگی اشاره کردم یکی از ارکان اقتصاد جنگی همین در نظر گرفتن اولویتهای دفاعی کشور است که اینها سربار ما نیستند نشانه پیشرفتهای ما هستند پس این یک رکنش است یک رکن دیگر کاری است که دشمن در میانه مردم دارد انجام میدهد برای اینکه این ظهور عظیم مردم برایش یک خطر بزرگ است یعنی این مردم هیچ وقت اجازه نمیدهند که دشمن بتواند در کشور ما تحرکی داشته باشدبله میتواند شهید کند میتواند جسارت کند ولی نمیتواند موفق شود پاسداری از این اتحاد که مورد تاکید همه به خصوص رهبر معظم انقلاب است همانطور که اشاره کردم یکی از ارکانش بالا بردن تاب آوری است تاب آوری اقتصادی یکی است یکی دیگر اطلاع رسانی درست حالا ایشان فرمودند در اشتباه محاسباتی هم مسئولان نکنند بحثی است که به طور تفسیر میشود بحث کرد خیلی هم مهم است من معتقد هستم که مسئولان ما و همه کسانی که در کار این مملکت مشغول هستند همه اینها باید محور همدلی شان پشت سر رهبری باشد، بعضی از حرفهایی که الان رایج شده ناشی از بدفهمیهایی است که پیدا شده و بعضی نگرانیهایی که مردم دارند مبادا مثلا به حرف رهبر معظم انقلاب زمین گذاشته شده پس ما خیلی صریح و روشن باید پشت سر یعنی این اتحاد باید محور داشته باشد همدلی باید محور داشته باشد وفاق باید محور داشته باشد اگر اینها محور نداشته باشند میشوند کرات در حال نوسان در یک فضایی که اینورسی خاصی ندارد.
سوال: این محور از نگاه شما رهبری و ولایت فقیه است؟
لاریجانی: بله باید این محور باشد ما همه ما حتی اگر جاهایی که اختلاف نظر داریم اصلا اختلاف نظر که برکت است مگر ما کپی زیراکس همدیگر هستیم این برکت اصلا ما انقلاب کردهایم که اختلاف نظرها را بتوانیم طرح کنیم منتها.
سوال خیلی موقعها همین اختلاف نظرها مسیر پیشرفت را مشخص میکند به شرطی که اتحاد از بین نرود؟
لاریجانی: به شرطی که ما بتوانیم مشروعیت کارهایمان این است که ما باید اتحاد را اتحادمان پشت سر رهبری باشد ما هیچ کدام نباید مستبد باشیم یعنی فکر کنیم تحلیل کنیم بعد نهایتا فکر مشروع اونی است که رهبری دارد اگر این محور را حفظ کنیم که خوشبختانه در شعارهای مردم کاملا آشکار استمه مردم مسئولان همه پشت سر این قضیه راه برویم این اتحاد بسیار قوی و محکم خواهد بود دشمن تا به حال این را نتوانسته بشکند حتی رهبر بزرگ ما را آنطور شهید کرد، اما این را نتوانست بشکند، معلوم است که این رکن بسیار محکمی است در اتحاد ملی اطلاع رسانی خیلی ضروری است ما باید مردم ما زرنگ هستند باهوش هستند یعنی فکر نکنید که مثلا سرشان را میتوانید شیره بمالید اینها پاسخهای دقیق میخواهند من میخواهم برایتان نمونه بگویم ببینید ترامپ گفت مردم ایران گرسنه هستند من میخواهم بهشون از این پولی که برایشان میخواهیم بدهیم و برای خودشان است میخواهم جنسهای خودمان را بخریم بهشان بدهیم آقای قالیباف بلافاصله توییت زد که کاملا تو دروغ میگویی دروغگو هستید صحبت گفتن دروغ نیست او میخواهد این کار را بکند عمل است حالا چه دروغ بگوید و چه نگوید این کار را میخواهد بکند، از آن طرف رئیس بانک مرکزی هم گفتند اگر جنسش خوب است از آن میخریم اینها خیلی بد است، نباید از دستگاه اجرایی ما این حرفها در بیاید به خصوص در حالی که ما دشمن داریم مذاکره میکنیم، اگر رئیس مذاکره کننده قالیباف است پس باید ایشان تنظیم کند یک پاسخ را و آن پاسخ هم باید ناظر باشد پاسخ درست این است که بله ایشان دوست دارد همچین کاری شود ولی ما یک حبه از آن جو و سویا را هم نخواهیم گرفت غلط هم کرده و ما هرگز باج نمیدهیم ما این را میگوییم دروغ گفته ایشان هم میگوید اگر به صرفه باشد میخریم مردم زرنگ هستند و میگویند که پس معلوم است میخواهند بخرند دیگر پس ببینید اطلاع رسانی به این مردم زرنگ و باهوش.
سوال: اطلاع رسانی شفاف و با دقت، یک نکته بسیار مهم را میانه صحبت هایتان اشاره کردید گفتید که ما باید توانمندی هایمان را در هر حوزهای افزایش بدهیم اقتصاد را مورد تاکید قرار دادید دفاعی و امنیتی را مورد تاکید قرار دادید اشارهای به تاب آوری اجتماعی داشتید اشارهای به تاب آوری اجتماعی داشتید، رسیدیم بعد از فراز و فرودهای فراوان بعد از ۴۰ روز نبرد و رویارویی با آمریکا و رژِیم صهیونیستی و بعد حضور مردم نزدیک به ۱۲۰ روز در خیابانها که بی نظیرست در تاریخ، در میان مردمان کشورها و ملتهای مختلف رسیدیم به جایی که تفاهم نامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا را روسای جمهور دو کشور امضا کردند، شما گفتید که ممکن است شیطنتهایی بکنند و حملاتی انجام دهد که با پاسخ قاطع، سریع و در سطح بالای جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد، آیا با تفاهم نامهای که امضا شده، دشمنیها دشمن ما به پایان میرسد و جنگ تمام میشود یا نه؟
لاریجانی: این تفاهم نامه قطع نظر از این که چقدر تحقق خارجی پیدا کند، مهمترین علامت این است که در این برهه زمانی ترامپ به شدت مستاصل بود که این را داشته باشد، اصلا من بین خط هاش.
سوال: رهبر معظم انقلاب در پیام شان اشاره کردند، از سر استیصال؟
لاریجانی: خود این جانور در سخنرانیش در چی سون گفت که ما بیش از دو هفته تاب نداشتیم، نمیتوانستیم دوام بیاوریم، اوضاع این قدر خراب شده بود، اوضاع داخلیش هم میدانیم خراب است، چیزی که او امضا کرده، از روی استیصال امضا کرد و این آدم پایبند به هیچ چیز نیست، ما اصلا فکر این که یک توافق جامعی با آمریکا داشته باشیم که مشکلات ما را حل کند و آمریکا به ما کاری نداشته باشد، این را از سر باید بیرون کنیم، همیشه باید بدانیم که توانمندی ما آن را برتر نگه میدارد، به محضی که خودمان نقطه ضعف نشان دهیم، فکر کنیم میتوانیم با آمریکا کنار بیاییم، بعضیها هیچ جا نرفته، به هیچ جا نرسیده بزاق دهانشان راه افتاد که الان ۳۰۰ میلیارد دلار میآید به ایران، این همه خیالات است، ما باید کاملا آماده باشیم، این دشمن پایبند به هیچ چیزی نیست، ما هرگز با آمریکا نباید دیگر مذاکره کنیم.
مذاکره با یک دولتی که رهبر مارا شهید کرده است، بزرگترین جسارت به ملت ماست، تعامل آره، تعامل فقط مذاکره نیست، تعامل داشته باشیم، این که میانجی بیاید گوشه بشیند.
سوال: یک جایی گفتید مذاکره کنیم، مذاکره ابزار دیپلماسی است؟
لاریجانی: این که ما بشینیم، دو نفره مذاکره کنیم، یک چیزی امضا کنیم، اصلا با این دولت هرگز نباید این کار را بکنیم، چون فایده ندارد، ولی بله صورتهایی مثل همین چارچوبش خوب است، ما اصلا نباید با اینها مذاکره کنیم، حیف آقای قالیباف است که برود دست بدهد به بعضی ها، این دست، دست جنایتکارست و اینها باید اعدام شوند.
ولی میانجی فایده اش همین است که صورت فرمولی درست میکند و هر دوی مان تایید میکنیم. این یک چیز بدی نیست.
سوال: در طول این مسیر همین موضع و مورد رعایت شده است؟
لاریجانی: ما نباید مذاکره کنیم، ما داغ مذاکره مستقیم بر دل این دولت بگذاریم، این دل ما را داغ گذاشت ما دههها باید آمریکا را اصلا اعتنا نکنیم، ما قدرتمند هستیم، ما بدون آمریکا کلی کارها میتوانیم بکنیم، اصلا هم از او نترسیم، این یک مسیری است، دیپلماسی ژانر برجام به تعبیر رهبر شهیدما این خسارت محض بود.
سوال: براساس اقتدار؟
لاریجانی: ژانر مقاومت، براساس دیپلماسی و گفتوگو و عقل است و محاسبه است، این جور نیست که گفتیم ما اگر ژانر برجام نمیخواهیم ماطرفدار جنگ هستیم، بعضیها گفتند که بسم الله بفرمایید جنگ کنید، ما طرفدار جنگ نیستیم، ما طرفدار دفاع از خودمان هستیم، اصلا جنگ را ترجیح نمیدهیم، ما اولین نفری نیستیم که تیر در کنیم ولی زمانی برسد که پیش دستانه در راستای استراتژی دفاعی مان.
سوال: در طول تاریخ نشان دادیم که آغازگر هیچ جنگی نیستیم و نخواهیم بود؟
لاریجانی: ما در طول انقلاب این رکورد بزرگ بعد از انقلاب به هیچ کشوری تجاوز نکردیم و این پایگاه فکری مکتب اهل بیت را دارد که ما در موضعی نیستیم که به جایی حمله کنیم، اگر حمله کردند خوب میتوانیم پاسخشان را بدهیم و ضمنا امکان اقدام پیشگیرانه آن مغفول نیست که بحث دیگری است.
بعضا نکتهای که میخواهم دقیقا تاکید کنم این است.
سوال: جمع بندی به قدر کفایت؟
لاریجانی: خداوند به ما عزتی عنایت کرده به برکت خون شهداء و امام شهیدمان و این بعثت مردم، امروز در دنیا صاحب یک شان بسیار جدیدی هستیم، رفتار مسئولین، دیپلماسی، مجلس، رسانه، تحلیل گر سیاسی، کنشگر سیاسی مان باید در خور این شان باشد، که این نعمتی است که ما باید قدردانی کنیم.
اگر این نعمت را قدردانی نکنیم، کفران کردیم و کفران نعمت خیلی آثار بدی دارد، این ملت اهل کفران نیست، این ملتی که این جا در خیابان آمده، ایستاده و دارد شکر نعمت به جا میآورد، خداوند به برکت این شکرانه نعمت بسیار آینده روشنی میبینم، در آینده نه چندان دور مردم مزه شیرین پیروزیهای بسیار بزرگ را خواهند چشید که دل شان آرام شود، پس نقدهای ما برای سرعت در انتاج و بهبود کارست.