پخش زنده
امروز: -
فصل خوشه بندی درختان سرسبز نخل در برخی نقاط استان کرمان آغاز شده وتا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان، مدیر جهاد کشاورزی گُنبکی گفت: در شرق استان کرمان بیش ازسی هزار هکتار باغ زیر کشت نخل است و بالغ بر ۶ میلیون نخل کار خوشه بندی آنها در حال انجام است.
به گفته عبدالرضا جزینی خوشههای سبز و نارس بر روی شاخههای درختان خرما به منظور محصول دهی بهتر و آرایش خوشهها ،برداشت آسانتر و جلوگیری از ریزش خرما بسته می شوند.
وی میگوید: یکی از مراحل سخت حساس و پر زحمت خوشه بندی نخل است قبل از تغییر رنگ خوشههای خرما باید انجام شود و خوشههای اضافی و برگهای زائد باید حرص و حذف شود و خوشه های خوب سنگین به صورت قوصی به تنه درخت با آرایش منظم توسط الیاف یا طناب بافته شده از خود ضایعات نخل با نام محلی چیلوک به درخت خرما بسته می شود.
جزینی افزود: بیش از چهل هزار بهره بردار کشاورز نخل کار در شرق استان فعالیت دارند.
او می گوید: روی هر نخل ۸ تا ۱۰ خوشه بسته می شود که این امر باعث اشتغال زایی فصلی شده و حتی از استانهای همجوار برای خوشه بندی نخلستانها به بم می آیند.