پخش زنده
امروز: -
کشورهای عضو پیمان ترانسپاسیفیک از بازگشایی تنگه هرمز و تفاهمنامه ایران و آمریکا استقبال کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ اعضای این پیمان در بیانیه خود بر اهمیت باز ماندن و ایمن بودن مسیرهای دریایی، تضمین آزادی کشتیرانی و پرواز و همچنین تردد بدون مانع و مستمر از تنگه هرمز تأکید کردند.
وزیران کشورهای عضو پیمان ترانسپاسیفیک با اشاره به جایگاه راهبردی تنگه هرمز، این آبراه را یکی از مهمترین مسیرهای تجارت دریایی جهان دانستند که حدود یکپنجم صادرات نفت و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور میکند. آنها بر اهمیت ادامه تجارت نفت خام، گاز طبیعی، گازوئیل، فرآوردههای پتروشیمی، کودهای شیمیایی و سایر کالاهای حیاتی تأکید کردند.
اعضای این پیمان همچنین متعهد شدند با تقویت بازارهای آزاد و تجارت مبتنی بر قواعد بینالمللی در حوزه انرژی و سایر کالاهای راهبردی، امنیت اقتصادی و زنجیرههای تأمین کشورهای عضو را حفظ کنند. آنها بار دیگر بر خودداری از اعمال محدودیتهای تجاری غیرموجه تأکید کرده و از سایر کشورها نیز خواستند رویکردی مشابه در پیش بگیرند.
وزیران کشورهای عضو پیمان ترانسپاسیفیک همچنین با اشاره به چالشهای کنونی زنجیرههای تأمین جهانی، بر عزم مشترک اعضا برای مقابله با اختلالات، حفظ بازارهای باز و گسترش همکاریها در مدیریت بحران تأکید کردند.
اعضای این پیمان همچنین تصمیم گرفتند گفتوگوهای مقدماتی با امارات متحده عربی، فیلیپین و اندونزی را به عنوان متقاضیان احتمالی عضویت آغاز کنند و تأکید کردند تمامی تصمیمهای مربوط به پذیرش اعضای جدید، همچنان با اجماع کامل کشورهای عضو اتخاذ خواهد شد.