پخش زنده
امروز: -
محیطبانان منطقه یوزکنام سمنان موفق شدند در تازهترین پایش میدانی خود، یوزپلنگ ماده سرشناس، «هلیا»، را به همراه سه تولهاش مشاهده و ثبت کنند. این خبر نویدبخش تداوم زادآوری یوزپلنگ آسیایی در این زیستگاه حساس است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده مجدد یوزپلنگ ماده «هلیا» به همراه سه توله در محدوده یوزکنام خبر داد.
سعید یوسفپور افزود: در پایشهای حدود دو هفته اخیر، هلیا در آخرین مشاهده به همراه سه توله در حال حرکت به سمت جنوب (محدوده توران) دیده شد، اما سپس دوباره به سمت شمال بازگشته و همچنان با سه توله در منطقه ثبت شده است.
وی با بیان اینکه سرنوشت دو توله دیگر هنوز مشخص نیست، افزود: احتمال دارد این تولهها از مادر جدا شده و بهصورت مستقل در طبیعت زندگی کنند، اما نتیجه قطعی در اینباره هنوز به دست نیامده و پایشها ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به اهمیت یوزپلنگ آسیایی گفت: این گونه از مهمترین گونههای در معرض انقراض کشور است و حفاظت از آن نیازمند برنامهریزی مستمر و ویژه است.
یوسفپور خشکسالی، کاهش طعمه، حضور سگهای گله، قاچاق تولهها و تخریب زیستگاه را از مهمترین تهدیدهای این گونه عنوان کرد و افزود: تهدیدات ناشی از حضور شتر در زیستگاه نیز از عوامل اثرگذار بر وضعیت یوز محسوب میشود.
وی همچنین بر تداوم اقدامات حفاظتی، مشارکت جوامع محلی و اجرای برنامههای ایمنسازی محور عباسآباد برای کاهش تلفات جادهای یوزها تأکید کرد.