پخش زنده
امروز: -
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای تفاهمنامه ایران و آمریکا را ضامن صلح و ثبات در منطقه دانست و از آمادگی این سازمان برای کمک به اجرایی شدن آن خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از پکن، «نورلان یرمکبایف» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در دیدار با «عبدالرضا رحمانی فضلی» سفیر ایران در چین از امضای تفاهمنامه میان آمریکا و ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که توافقهای حاصل شده بین دو کشور به امنیت و صلح در منطقه کمک کند.
در این دیدار که با هدف ارائه گزارشی درباره آخرین اقدامات و رویدادهای سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، دبیرکل این سازمان، سفیر ایران را از آمادگی برای برگزاری رویدادهای اصلی سازمان همکاری شانگهای در دوره ریاست قرقیزستان و پیشرفت ابتکارهای ایران در حوزههای مختلف در این سازمان مطلع کرد.
وی همچنین از رحمانی فضلی به خاطر دعوت برای حضور در آیین تشییع رهبر شهید حضرت آیتاللهالعظمی امام سید علی خامنهای (ره) تشکر کرد و از آمادگی خود برای سفر به ایران و شرکت در این آیین خبر داد.
سفیر ایران در چین نیز از سازمان همکاری شانگهای به خاطر حمایت و توجه مداوم آن به مسائل مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران ابراز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم از این پس تعاملات و همکاریهای ایران با دیگر اعضا این سازمان جنبه عملی تری گرفته و در آینده شاهد تحولی محسوس در این مسیر باشیم.
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای نیز با استقبال از این موضوع بر علاقمندی متقابل اعضا این سازمان با هدف تقویت بیشتر همکاریهای عملی با ایران در چارچوب این سازمان تاکید کرد.
سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، هم اکنون ۱۰ عضو رسمی (چین، روسیه، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و بلاروس)، ۲ کشور ناظر (افغانستان و مغولستان) و ۱۵ شریک گفتوگو دارد.
این سازمان حدود ۴۲٪ از جمعیت جهان (بیش از ۳.۳ میلیاردنفر) ۲۵٪ از مساحت خشکیهای جهان (بیش از ۳۷ میلیون کیلومتر مربع) و حدود یکچهارم از کل تجارت جهان (بیش از ۸ تریلیون دلار) را در اختیار دار و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین نهادهای منطقهای به شمار میرود.